Κατηγορίες
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΤΡΑΓΙΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ

Ενα προδιαγεγραμμένο έγκλημα με δεκάδες νεκρούς

Στους 43 οι νεκροί με τον αριθμό των θυμάτων να αναμένεται να ανέβει

Eurokinissi

Δεν μπορεί να χωρέσει ανθρώπου νους ότι, εν έτει 2023, δύο τρένα για αρκετή ώρα πλησίαζαν το ένα το άλλο στις ίδιες ράγες… Η σύγκρουση έξω από τα Τέμπη, της επιβατικής υπερταχείας IC 62 της εταιρείας «Hellenic Train», που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και εμπορικής αμαξοστοιχίας που μετέβαινε προς την Αθήνα, μοιραία… Και οι νεκροί δεκάδες.

Ηταν κυριολεκτικά ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα. Ενα έγκλημα ως αποτέλεσμα της πολιτικής «απελευθέρωσης» των συγκοινωνιών, μία από τις βασικές αρχές της οποίας είναι ο κατακερματισμός του σιδηρόδρομου προκειμένου οι επιχειρηματικοί όμιλοι να εκμεταλλεύονται τα «κομμάτια» που φέρνουν κέρδος.

Πρόκειται, σύμφωνα με τους σιδηροδρομικούς, για το χειρότερο δυστύχημα στη χώρα μας, με τους περισσότερους νεκρούς, ενώ η κυβέρνηση κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος.

Ηδη, οι άτυχοι επιβαίνοντες που βρήκαν τραγικό θάνατο έχουν φτάσει τους 43, στην πλειοψηφία τους νέοι άνθρωποι, και 12 σιδηροδρομικοί, αλλά ο αριθμός των θυμάτων αναμένεται να ανεβεί καθώς τα τρία πρώτα βαγόνια μετατράπηκαν σε άμορφη μάζα και τυλίχτηκαν στις φλόγες, ενώ ως αργά χτες βράδυ η επιχείρηση της πυροσβεστικής βρισκόταν σε εξέλιξη.

Στον τόπο της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή μάχη για την κατάσβεση της φωτιάς έδωσαν 40 πυροσβέστες με 17 οχήματα και ακολούθησε ο απεγκλωβισμός ατόμων από την αμαξοστοιχία. Στη 1.30 το πρωί, με τη συνδρομή 150 πυροσβεστών, η φωτιά είχε σβήσει και άρχισαν να ανασύρονται οι σοροί των αδικοχαμένων ανθρώπων, όπως και σοβαρά τραυματισμένων, ενώ στο σημείο έφτασαν 40 ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ.

Περίπου 130 είναι οι τραυματίες, στα νοσοκομεία νοσηλεύονται οι 72, εκ των οποίων οι 6 βρίσκονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, ανάμεσά τους και ένα κοριτσάκι 6,5 μηνών που νοσηλεύεται στη Χειρουργική Κλινική του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας.

INTIME NEWS

Είκοσι άτομα νοσηλεύονται σε ΑΧΕΠΑ, «Γεννηματάς» και Νοσοκομείο Κατερίνης, 22 στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, 32 στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας.

Την ίδια ώρα, συγγενείς των θυμάτων λαμβάνουν ψυχολογική υποστήριξη από ειδικευμένο προσωπικό που βρίσκεται στα δύο νοσοκομεία της Λάρισας.

Στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας έδωσαν χτες δείγμα DNA 33 συγγενείς θυμάτων και η διαδικασία θα ολοκληρωνόταν αργά το βράδυ. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν 12 άνθρωποι που αναζητούν συγγενείς τους που επέβαιναν στη μοιραία αμαξοστοιχία. Τα δείγματα ήδη στέλνονται στα εγκληματολογικά εργαστήρια στην Αθήνα για ταυτοποίηση.

Ακόμα, στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, όπου συγκεντρώνονται οι σοροί των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους, έχει φτάσει μία νταλίκα – ψυγείο προκειμένου να τοποθετηθούν εκεί μέχρι να έρθει η ώρα της άχαρης διαδικασίας της ταυτοποίησης.

Μέχρι και χτες αργά το βράδυ, οι πυροσβέστες επιχειρούσαν στο δεύτερο βαγόνι και με διασωστικά εργαλεία αφαιρούσαν τμηματικά τα κομμάτια του. Οταν ολοκληρωθεί η επιχείρηση έρευνας σε αυτό, οι πυροσβέστες θα συνεχίσουν στο τρίτο βαγόνι.

Η εταιρεία δεν ξέρει ούτε τον πραγματικό αριθμό των επιβαινόντων

Δεκάδες είναι οι αγνοούμενοι, ενώ απαράδεκτο είναι το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έχει ακόμα ξεκάθαρη εικόνα για τον ακριβή αριθμό των επιβαινόντων. Στην πρώτη ανακοίνωσή της ανέφερε ότι ήταν «περίπου 350», ενώ σε επόμενη υποκριτικά δήλωνε ότι «εργάζεται από την πρώτη στιγμή επιτόπου σε πλήρη συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, προσφέρει τη μέγιστη δυνατή υποστήριξη στις οικογένειες των θυμάτων, των τραυματιών και όλων των επιβατών» και ότι «θέτει στη διάθεση των νοσοκομείων, στα οποία έχουν μεταφερθεί οι τραυματίες του ατυχήματος, την τράπεζα αίματος που έχει δημιουργηθεί από τους εργαζόμενους της εταιρείας για την κάλυψη των άμεσων αναγκών». Και καταλήγει εξίσου προκλητικά: «Η εταιρεία, με αίσθημα ευθύνης, ενημερώνει ότι πρωταρχικό και αποκλειστικό της μέλημα αυτή τη στιγμή είναι η φροντίδα και η απρόσκοπτη ολοκλήρωση της επιχείρησης εκκένωσης».

RIZOSPASTIS

Χτες το πρωί, η Πυροσβεστική ανέφερε ότι, σύμφωνα με τα ηλεκτρονικά στοιχεία από την ιδιωτική εταιρεία «Hellenic Train», στο τρένο επέβαιναν 342 άτομα και 10 άτομα προσωπικό, ενώ στην εμπορική αμαξοστοιχία 2 άτομα προσωπικό. Ωστόσο και αυτό το στοιχείο δεν αποκλείει να ήταν μεγαλύτερος ο αριθμός καθώς κάποιοι ανέβηκαν στο τρένο μετά την αφετηρία και έκοψαν εισιτήριο μέσα σε αυτό.

Στο μεταξύ, χτες το μεσημέρι, η αστυνομία προχώρησε στη σύλληψη του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος είχε προσαχθεί στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας για την παροχή εξηγήσεων, καθώς υπογράφηκε η έκθεση σύλληψης από τον εισαγγελέα, ο οποίος παρακολουθεί τις ανακρίσεις για την ανείπωτη τραγωδία έξω από τα Τέμπη.

Ο σταθμάρχης, ηλικίας 59 ετών, σύμφωνα με την αστυνομία, χαρακτηρίζεται υπαίτιος του δυστυχήματος και κατηγορείται, εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ). Στο πλαίσιο της δικογραφίας που σχηματίζεται από την ΕΛ.ΑΣ. έχουν δώσει ανωμοτί καταθέσεις και άλλοι δύο υπάλληλοι στην Τροχαία Λάρισας.

Αποκαλυπτικές οι μαρτυρίες των διασωθέντων

Συγκλονιστικές και ενδεικτικές της κατάστασης που επικρατεί στους σιδηρόδρομους είναι οι περιγραφές διασωθέντων που αναφέρονται στα όσα προηγήθηκαν αλλά και στη στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων.

Eurokinissi

Τις εφιαλτικές στιγμές που έζησαν μετά τη σφοδρή μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών περιέγραψαν δύο νεαροί επιβάτες που κατάφεραν να διασωθούν. Μιλώντας στην ΕΡΤ, είπε για τη στιγμή της σύγκρουσης ένας από αυτούς: «Στην αρχή, μας είπαν ότι θα υπάρχουν καθυστερήσεις. Μας λένε ότι υπάρχει σύγχυση στις γραμμές. Ακούω δύο υπαλλήλους του τρένου να λένε “πού είναι αυτός ο υπεύθυνος;” Και σε ένα λεπτό μπαμ». «Υπήρχε φωτιά δίπλα μας. Βρήκαμε μία τρύπα και από εκεί καταφέραμε να βγούμε», δήλωσε ένας άλλος. «Το βαγόνι άρχισε να στριφογυρίζει και μετά κατέληξε πλάγια και βγήκαμε. Ηταν 10 δευτερόλεπτα εφιαλτικά, μέσα στις φωτιές. Στο βαγόνι υπήρχε πανικός, δεν μπορούσες να δεις γύρω σου από τον καπνό», είπε.

Σε μια σοβαρή καταγγελία προχώρησε άλλος επιβάτης του τρένου σε δηλώσεις του σε τηλεοπτικές κάμερες. Συγκεκριμένα, είπε ότι άκουσε συνομιλία μέσω ασυρμάτου, μεταξύ του μηχανοδηγού και του υπεύθυνου των εισιτηρίων. Οπως κατήγγειλε, ενώ υπήρξε καθυστέρηση στον Παλαιοφάρσαλο, άκουσε έναν από τους δύο να λέει: «Πάμε και όπου βγει».

«Οταν είχαμε μείνει στον Παλαιοφάρσαλο με καθυστέρηση, όταν ακούς τον μηχανοδηγό να μιλάει με τον υπεύθυνο των εισιτηρίων και να λέει “πάμε και όπου βγει”, σίγουρα είσαι προϊδεασμένος ότι κάτι δεν πάει καλά. Το άκουσα μέσω των ασυρμάτων, “πάμε και όπου βγει”. Αυτό ακριβώς, τίποτα άλλο. Μας καθυστέρησαν λόγω φόρτου κίνησης των σιδηροδρομικών γραμμών, μας είπαν ότι θα καθυστερήσουμε 15 λεπτά, γιατί είναι μονής οδού. Μάλλον έπρεπε να καθυστερήσουμε παραπάνω, δεν ήταν σωστά προγραμματισμένα».

Για την καθυστέρηση στη γραμμή μίλησε και έτερος επιβάτης, ο Γ. Ευθυμιάδης, ο οποίος σημείωσε ότι «κάτι πρέπει να συνέβη πριν τη σύγκρουση» καθώς τους είχαν επί 35 λεπτά ακινητοποιημένους στον Παλαιοφάρσαλο, ενώ στην αρχή, τους είχαν πει ότι η καθυστέρηση θα ήταν για ένα τέταρτο. Οπως είπε, ενώ τους είχαν ενημερώσει ότι στις 11.35 μ.μ. θα έφταναν στη Θεσσαλονίκη, νέα ενημέρωση έκανε λόγο για νέα ώρα άφιξης στις 12.45 π.μ. Οταν ρώτησε τον υπάλληλο της αμαξοστοιχίας γιατί συνέβη αυτό, τον παρέπεμψαν στους υπεύθυνους. Σύμφωνα με τον Γ. Ευθυμιάδη, «στο τρένο ακούγονταν τριγμοί λες και θα έφευγε από τις ράγες».

Εικόνες χάους μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών περιέγραψαν διασωθέντες στη Θεσσαλονίκη: «Οι εικόνες που αντίκρισα μόλις βγήκα από το βαγόνι ήταν απίστευτες, τραγικές. Είδα παντού φλόγες, είχαν λιώσει κομμάτια μεταλλικά από τα βαγόνια και πολλοί συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους, δεν πρόλαβαν να βγουν έξω», σημείωσε ένας από αυτούς.

Πολλές ήταν και οι μαρτυρίες για την αλληλεγγύη μεταξύ των επιζώντων, για το πώς ιδιαίτερα οι πιο νέοι βοήθησαν άλλους επιβάτες που ήταν εγκλωβισμένοι και που είχαν τραυματιστεί και δεν μπορούσαν μόνοι τους να βγουν από το τρένο.

Οπως είπε ένας από αυτούς κατεβαίνοντας από το λεωφορείο με το οποίο επέστρεψε μαζί με άλλους επιβάτες στη Θεσσαλονίκη, «τα έχασα στην αρχή, όπως και οι περισσότεροι επιβάτες, αλλά προσπάθησα να κρατήσω την ψυχραιμία μου για να βοηθήσω τους συνεπιβάτες μου να βγουν από το βαγόνι. Ολοι γίναμε ένα για να βοηθήσουμε».

    

Σήμερα στο σημείο ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, θα βρεθεί, σήμερα, Πέμπτη 2 Μάρτη και ώρα 10 το πρωί, στον τόπο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος, στο σημείο Ευαγγελισμός, στα Τέμπη.

    

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ

Ανείπωτη θλίψη και οργή, να υπάρξει πλήρης διερεύνηση

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δ. Κουτσούμπας έκανε την εξής δήλωση για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη:

«Είναι μια μέρα ανείπωτης θλίψης για το πρωτοφανές πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά και οργής για το πώς είναι δυνατόν να χάνονται ανθρώπινες ζωές με αυτόν τον τραγικό τρόπο.

Απαιτούμε να υπάρξει πλήρης διερεύνηση των αιτιών αυτής της τραγωδίας, να μην κρυφτεί ή συγκαλυφθεί τίποτε.

Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων. Να ενταθούν οι προσπάθειες για τον εντοπισμό των αγνοουμένων και να υπάρξει ολόπλευρη στήριξη των τραυματιών».

Εφημερίδα Ριζοσπάστης 2 – 3 – 2023

 

ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΣΑΝ

Κανείς δεν μπορεί να πει «δεν ήξερα», οι δικαιολογίες τέλειωσαν!

Αποκαλυπτικές οι καταγγελίες και οι εκκλήσεις για μέτρα προστασίας πριν συμβεί το δυστύχημα

Η παραίτηση στελέχους της ΕΡΓΟΣΕ: Τρένα θα τρέχουν με 200 χιλιόμετρα την ώρα χωρίς μέτρα ασφαλείας

Δεν έφταιξε ούτε η «κακιά η ώρα» ούτε απλά ένα βολικό …«ανθρώπινο λάθος» που από χτες τσαμπουνάνε στα κανάλια οι κάθε λογής απολογητές της «απελευθέρωσης» των μεταφορών.

Το φρικιαστικό έγκλημα με το οποίο ξημέρωσε χτες ο λαός ήταν προδιαγεγραμμένο.

Οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων και των σωματείων τους δεν αφήνουν περιθώρια για κροκοδείλια δάκρυα. Προειδοποιήσεις που έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου εδώ και πολύ καιρό για τις σοβαρές ελλείψεις στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων, αποτέλεσμα της στρατηγικής «κόστους – οφέλους», το ζύγι δηλαδή με βάση το οποίο καθορίζεται το σε ποιο βαθμό θα εφαρμοστούν τα κατάλληλα συστήματα, που ευθύνεται για τις ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές.

«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα να πλησιάζει…»

Χαρακτηριστικά είναι όσα επισήμαινε η ΔΕΣΚ Σιδηροδρομικών (συνδικαλιστές που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ) λιγότερο από έναν μήνα πριν, στις 7 Φλεβάρη, με αφορμή τα καθημερινά ατυχήματα με συρμούς: «Οσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό. Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες».

Η ΔΕΣΚ αναδείκνυε τις ευθύνες των κυβερνήσεων, τονίζοντας ότι «έχουν άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος».

Συνταρακτικά προφητικά είναι τα όσα λέει παρακάτω η ΔΕΣΚ, αφού οι συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ έβλεπαν καθημερινά την τραγωδία να πλησιάζει:

7 Φλεβάρη 2023: Οι συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ προειδοποιούν για το «δυστύχημα που έρχεται»

«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».

Παράλληλα, η ΔΕΣΚ, με αφορμή το σοβαρό ατύχημα που σημειώθηκε στις 24 Γενάρη 2023 στο κεντρικό εργοστάσιο της «Hellenic Train» (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) στον Πειραιά υπογράμμιζε: «Πραγματικά αναρωτιέται κανείς, τι άλλο πρέπει να συμβεί για να αναλάβουν επιτέλους τις ευθύνες τους η κυβέρνηση, η εργοδοσία… Πρέπει πρώτα να θρηνήσουμε νεκρούς και μετά να παρθούν μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής; Πόσο κοστολογείται για τους παραπάνω η ανθρώπινη ζωή;».

Δεν λειτουργεί το σύστημα που προστατεύει από «ανθρώπινο λάθος»

Χαρακτηριστικά είναι όσα έλεγε χτες ο πρόεδρος του Σωματείου Μηχανοδηγών ΟΣΕ, Κώστας Γενηδουνιάς, που δήλωσε ξεκάθαρα ότι δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, δεν λειτουργούν τα φωτοσήματα και οι έλεγχοι της κυκλοφορίας!

Εξίσου αποκαλυπτικό είναι και το εξώδικο που είχε στείλει, μόλις τον περασμένο Νοέμβρη, η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης, για τη διάλυση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Αποδέκτες του εξώδικου ήταν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και η «Hellenic Train», με αφορμή το ατύχημα που είχε συμβεί στις 25 Οκτώβρη 2022, όταν αμαξοστοιχία του προαστιακού είχε προσκρούσει στις Αχαρνές σε ηλεκτροφόρο καλώδιο υψηλής τάσης με συνέπεια να τραυματιστεί ο μηχανοδηγός. Η Ενωση λοιπόν δήλωνε εξωδίκως ότι οι φόβοι των εργαζομένων επιβεβαιώνονται «παρά τις διαρκείς διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση των εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου».

Το εξώδικο καταγράφει μάλιστα τα προβλήματα που προκαλούν «η κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής και η έλλειψη συντήρησης», μεταξύ άλλων, με τη μη λειτουργία εδώ και πολλά χρόνια των φωτοσημάτων και της τηλεδιοίκησης. Επίσης, τη μη λειτουργία του συστήματος ETCS, το οποίο προστατεύει απέναντι στο ανθρώπινο λάθος, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!

Ακόμη, το γεγονός ότι κλείνουν σταθμοί σε περιφερειακές πόλεις, λόγω έλλειψης σταθμαρχών, κάτι που «δημιουργεί προβλήματα στα τρένα και στην πύκνωση των δρομολογίων».

Στη συνέχεια τόνιζαν ότι «δεν καθαρίζεται καν η πυκνή βλάστηση που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής.

Εδώ και 15 χρόνια δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα) και είναι αδύνατη η επικοινωνία όταν τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές».

Μια τραγωδία που μπορούσε να αποφευχθεί

Επίσης χτες έγινε γνωστό ότι τον Απρίλη του 2022 είχε παραιτηθεί στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ, ο Χρήστος Κατσιούλης, για θέματα ασφαλείας των δρομολογίων. Στην επιστολή παραίτησης σημείωνε, μεταξύ άλλων, ότι διαφωνεί με τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου λειτουργίας του ETCS στα τμήματα Αχαρνές – Οινόη, Δομοκός – Λάρισα και Λάρισα – Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων. Επίσης, ανέφερε ότι με αυτήν την εξέλιξη θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200 χιλιόμετρα την ώρα, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων. Ο ίδιος σε δηλώσεις ανέφερε ότι αν υπήρχαν συστήματα ασφαλείας, το δυστύχημα θα μπορούσε να αποφευχθεί: «Ενα δυστύχημα είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων. Εδώ μια απλή εξήγηση μπορεί να είναι το ανθρώπινο λάθος, αλλά γι’ αυτό βάζεις τα προβλεπόμενα συμβατικά συστήματα ασφαλείας, για να αποκλειστεί το ανθρώπινο λάθος. Γιατί και να θέλει κάποιος επίτηδες να βάλει δύο τρένα να συγκρουστούν επεμβαίνει το σύστημα ασφαλείας και το αποτρέπει».

Η Ευρωπαϊκή Ενωση σε ένα από τα κείμενά της το 2006 σημειώνει: «Πολλά θανατηφόρα ατυχήματα – όπως εκείνο της Μπολόνια το 2005, του Albacete το 2003 ή του Λονδίνου το 1999 – δείχνουν ότι ένα σύστημα σηματοδότησης καλύτερων επιδόσεων στο οποίο θα είναι ενσωματωμένο σύστημα αυτόματου ελέγχου της ταχύτητας των τρένων θα μπορούσε να βελτιώσει το επίπεδο ασφάλειας των σιδηροδρόμων».

    

Απανωτά ατυχήματα – «καμπανάκια κινδύνων»

Από τον εκτροχιασμό επιβατικής αμαξοστοιχίας στη Θεσσαλονίκη τον Μάη του 2017MotionTeam
Από τον εκτροχιασμό επιβατικής αμαξοστοιχίας στη Θεσσαλονίκη τον Μάη του 2017

Τα συχνά ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, που με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων και την πολιτική της «απελευθέρωσης» των μεταφορών, αφέθηκε ασυντήρητο και χωρίς συστήματα ασφαλείας, προϊδέαζαν εδώ και καιρό για την επερχόμενη τραγωδία, όπως προειδοποιούσαν οι εργαζόμενοι στον κλάδο.

Σταχυολογούμε μόνο το 2022 τα πιο χαρακτηριστικά ατυχήματα:

Στις 24 Γενάρη, εν μέσω χιονιά, η αμαξοστοιχία που ξεκίνησε από την Αθήνα το μεσημέρι με προορισμό το Λιανοκλάδι και τη Θεσσαλονίκη «κόλλησε» στο ύψος της Λιβαδειάς από πρόβλημα στη μάσκα της. Μεταξύ του μεγάλου όγκου χιονιού, φαίνεται ότι υπήρχαν κι άλλα αντικείμενα, όπως δέντρα και πέτρες, που προκάλεσαν ζημιά στην αμαξοστοιχία, όπως και σε μέρος του δικτύου, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί. Δεύτερο τρένο χτύπησε με το πρώτο και υπήρξαν τραυματίες, ενώ έπεσε η οροφή βαγονιού.

Την 1η Αυγούστου, η αμαξοστοιχία 1521 έφυγε από το Λιανοκλάδι το πρωί για την Αθήνα, με 200 επιβάτες. Μισή ώρα μετά την αναχώρησή της, στον παλιό σταθμό του Ελευθεροχωρίου συγκρούστηκε με αγελάδα και ακινητοποιήθηκε. Στο σημείο έφτασαν τεχνικοί του ΟΣΕ και μετά από έλεγχο το τρένο συνέχισε το ταξίδι του. Ομως, δεκαπέντε λεπτά αργότερα, λίγο πριν μπει στον σταθμό της Τιθορέας, έφυγε από τα κλειδιά και εκτροχιάστηκε.

Στις 10 Οκτωβρίου αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Τιθορέα – Λιανοκλάδι εκτροχιάστηκε λίγο πριν τις 11 π.μ., για άγνωστους λόγους, την ώρα που έφτανε στον σταθμό Λιανοκλαδίου.

Στις 21 Οκτωβρίου σημειώθηκε εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας στον σταθμό της Τιθορέας και συγκεκριμένα στο πρώτο φορείο της αμαξοστοιχίας 882, χωρίς ευτυχώς σοβαρούς τραυματισμούς.

Παλιότερα επίσης είχαν σημειωθεί ατυχήματα:

Στις 16 Μάη 2016 δύο εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους και δύο ακόμη τραυματίστηκαν, έπειτα από σύγκρουση δύο βαγονιών του ΟΣΕ στις Σέρρες κατά τη διάρκεια τεχνικών εργασιών, όταν ένα μηχάνημα συντήρησης σιδηροδρομικών γραμμών συγκρούστηκε με ψεκαστικό σταθερής τροχιάς του ΟΣΕ.

Εναν χρόνο μετά, τον Μάη του 2017, τρεις νεκροί και τρεις τραυματίες ήταν ο απολογισμός δυστυχήματος, όταν εκτροχιάστηκε αμαξοστοιχία στο Αδενδρο στη Θεσσαλονίκη.

Στις 3 Αυγούστου 2018 μικρή επιβατική αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Λιανοκλάδι – Στυλίδα εκτροχιάστηκε στον σταθμό της Λαμίας, στην οδό Κωνσταντινουπόλεως έπεσε σε μικρή αποθήκη κοντά στον σταθμό, όπου ευτυχώς εκείνη την ώρα δεν υπήρχε κανείς.

Στις 16 Νοέμβρη 2018 εκτροχιάστηκε αμαξοστοιχία που εκτελούσε δρομολόγιο από Λιανοκλάδι προς Αθήνα χωρίς θύματα, ενώ προκλήθηκαν υλικές ζημιές.

    

«Καλή τύχη με αυτά τα τρένα»

«Το μόνο που μπορώ να πω είναι καλή τύχη: Επιστρέφουν στην Ελλάδα τα τρένα που καταργήθηκαν από την Ελβετία». Αυτήν την ευχή έδινε στη χώρα μας ο πρώην επικεφαλής των ελβετικών σιδηροδρόμων όταν έγινε γνωστό ότι οι αμαξοστοιχίες ETR470 πήραν την έγκριση από την ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για να μπουν στις γραμμές.

Πρόκειται για το τρένο που έφερε στην Ελλάδα η ιταλική εταιρεία που εξαγόρασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το οποίο είχαν ξεφορτωθεί από την Ελβετία, αφού πρώτα το είχαν βαφτίσει «τρένο των βλαβών». Οι Ελβετοί σιδηροδρομικοί σημείωναν χαρακτηριστικά ότι παρόλο που οι συγκεκριμένες αμαξοστοιχίες κάλυπταν το 1% του σιδηροδρομικού έργου, εμφάνιζαν το 50% των βλαβών!

Πιο συγκεκριμένα, είχαν να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις, βλάβες, ακυρώσεις, και αφού ήταν για χρόνια ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των σιδηροδρόμων, τελικά τα έστειλαν για …σκραπ, εκτός από πέντε, που παρουσιάστηκαν ως «υπερσύγχρονα» και βρέθηκαν στην Ελλάδα για τη σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το συγκεκριμένο τρένο είχε οδηγήσει τα ελβετικά συνδικάτα σιδηροδρομικών να απαιτούν, σε μόνιμη βάση, ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, εκτός από τον οδηγό, σε όσα εισέρχονται σε σήραγγες μήκους άνω των 1.000 μέτρων. Αφορμή γι’ αυτήν τη διεκδίκηση ήταν το περιστατικό της 11ης Απρίλη 2006, όταν ένα ETR 470 που ταξίδευε νότια της Στουτγκάρδης έπιασε φωτιά μέσα σε σήραγγα.

Ενώ σε άλλο ψήφισμά τους τα σωματεία των Ελβετών σιδηροδρομικών απαιτούσαν να αντικατασταθούν άμεσα τα συγκεκριμένα τρένα, όπως και έγινε τελικά πριν έρθουν στη χώρα μας .

Εφημερίδα Ριζοσπάστης 2 – 3 – 2023

Κοινοποιήστε

Μία απάντηση στο “ΚΟΙΝΩΝΙΑ”

Διαχρονικά σε τέτοιου είδους γεγονότα , την κύρια και αποκλειστική ευθύνη την έχουν οι κυβερνήσεις Νέας Δημοκρατίας – Σύριζα – ΠΑΣΟΚ , γιατί βάζουν στο ζύγι του ” κόστους – οφέλους ” και την ασφάλεια των μετακινήσεων του λαού .

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *