ΑΚΡΙΒΕΙΑ – ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΦΤΩΧΕΙΑ
Ερχεται νέο «κύμα» ανατιμήσεων σε Ενέργεια και σούπερ μάρκετ
Μπλε, πορτοκαλί, πράσινο και κίτρινο το χαράτσωμα για το ρεύμα, ανεβασμένα κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τα κέρδη των ομίλων
Νέο «κύμα» ανατιμήσεων στην Ενέργεια και τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα περιμένει εκατομμύρια καταναλωτές από την 1.1.2024. Το νέο σύστημα τιμολόγησης στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, που αποτελεί πονοκέφαλο για τα νοικοκυριά, αναμένεται να φέρει μεγάλες αυξήσεις στα τιμολόγια και ταυτόχρονα θα συμπαρασύρει το κόστος στα καύσιμα και στα είδη του σούπερ μάρκετ.
Το ηλεκτροσόκ για εκατομμύρια νοικοκυριά θα ξεκινήσει από την αρχή του 2024, όταν και θα ξεκινήσει η εφαρμογή των νέων τιμολογίων με επαναφορά της ρήτρας αναπροσαρμογής αλλά με την ονομασία «Μηχανισμός Διακύμανσης». Κάτι που αποφάσισε η κυβέρνηση και θεσμοθέτησε υποχρεωτικά για όλους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Οπως έχει γίνει γνωστό, με βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό, θα υπάρχουν από την αρχή του χρόνου τρία διαφορετικά είδη τιμολόγησης και ανάλογο θα είναι το χρώμα στον λογαριασμό που θα φτάνει στα λαϊκά σπίτια. Σε μια επίφαση «ελευθερίας επιλογής», η κυβέρνηση λέει ότι ο καταναλωτής θα έχει δικαίωμα να επιλέξει σε ποιο πρόγραμμα τιμολόγησης θα ενταχθεί. Μόνο που αυτό όχι μόνο δεν παραπέμπει σε φτηνό ρεύμα, αλλά, αντίθετα, σε όποιο πρόγραμμα και να ενταχθεί ένα σπίτι, οι χρεώσεις θα είναι υπέρογκες και τα κέρδη για τους παρόχους αμύθητα.
Eurokinissi |
Με βάση το νέο σύστημα, καθιερώνονται τρεις κατηγορίες με διαφορετικό χρώμα (κίτρινο, μπλε, πορτοκαλί) ανάλογα με το τι θα επιλέξει κάθε νοικοκυριό (αναλυτικά παρακάτω). Η μόνη εκκρεμότητα ήταν το τι θα γίνει με το …τέταρτο χρώμα, το «πράσινο», εκεί δηλαδή που θα μεταφερθούν όσοι καταναλωτές δεν επιλέξουν ένα από τα υπόλοιπα τρία και που σύμφωνα με εκτιμήσεις θα αφορά πάνω από 7 εκατ. παροχές ρεύματος από τις συνολικά 7,5 εκατ.
Στόχος του νέου συστήματος είναι ξεκάθαρα να βγάλουν οι όμιλοι της Ενέργειας το μέγιστο δυνατό κέρδος από την πώληση της Ενέργειας στα λαϊκά νοικοκυριά και τους επαγγελματίες. Αυτό που έρχεται ουσιαστικά είναι ένα ακόμα επεισόδιο της «απελευθερωμένης» αγοράς Ενέργειας, που έχει οδηγήσει τον λαό στην ενεργειακή φτώχεια, έτσι που «μονά – ζυγά» κερδισμένοι βγαίνουν οι πάροχοι.
Χαράτσι …χρωματιστό
Πιο συγκεκριμένα:
— Το ένα τιμολόγιο είναι η περίφημη ρήτρα αναπροσαρμογής, το λεγόμενο κυμαινόμενο (κίτρινο). Δηλαδή, ο καταναλωτής δεν γνωρίζει την τιμή του επόμενου μήνα, που σημαίνει ότι αν πάει πιο ψηλά η τιμή, θα την πληρώσει ο καταναλωτής, αν πάει πιο χαμηλά θα την γλιτώσει ο καταναλωτής… έως την επόμενη.
— Η δεύτερη κατηγορία τιμολογίων είναι τα σταθερά τιμολόγια (μπλε). Δηλαδή, ένα τιμολόγιο για έναν χρόνο στο οποίο η τιμή είναι γνωστή – και υψηλότερη. Αν οι τιμές πέσουν, το κόστος για τον καταναλωτή θα βγει μεγαλύτερο και άρα το κέρδος για τον πάροχο μεγαλύτερο.
— Η τρίτη κατηγορία είναι η λεγόμενη δυναμική (πορτοκαλί). Σε αυτά τα τιμολόγια περιλαμβάνονται εκείνα των οποίων η τιμή μεταβάλλεται, με βάση τις τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας εντός της μέρας. Προϋπόθεση για να προσφερθούν τα συγκεκριμένα τιμολόγια είναι η ύπαρξη «έξυπνου» μετρητή, του οποίου το κόστος θα φορτωθεί στα νοικοκυριά, ενώ θα αξιοποιηθεί και σε «δεύτερο χρόνο» για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή της πολιτικής που οδηγεί στην ενεργειακή φτώχεια.
— Στο πράσινο τιμολόγιο θα μεταπέσουν, αυτομάτως, την 1η Γενάρη 2024 όσοι δεν έχουν σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με τον πάροχό τους και δεν επιλέξουν διαφορετικό τιμολόγιο έως την 31η Δεκέμβρη 2023. Θα μεταπέσουν ωστόσο και όσοι καταναλωτές έχουν ενεργή σύμβαση προμήθειας, η οποία όμως είχε τεθεί σε αναστολή λόγω της θέσπισης έκτακτων ρυθμίσεων μεταβατικού χαρακτήρα στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για την άμβλυνση των οικονομικών συνεπειών της ενεργειακής κρίσης (νόμος 4951/2022, άρθρο 138) και πλέον από το τέλος του έτους «ξεπαγώνει». Για τους συγκεκριμένους καταναλωτές δίνεται επιπλέον περιθώριο ενός μήνα, δηλαδή έως τις 31.1.2024, για την προβολή αντίρρησης επί της μετάπτωσης στο «πράσινο» τιμολόγιο και την πρόθεση παραμονής στην ίδια σύμβαση προμήθειας.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, τα «πράσινα» τιμολόγια των παρόχων δεν αναμένεται να είναι φθηνότερα από τα κυμαινόμενα «κίτρινα» τιμολόγια, στα οποία προβλέπεται τιμή χρέωσης προμήθειας εκ των υστέρων, που μεταβάλλεται σύμφωνα με τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ακριβότερα, όπως είναι αναμενόμενο, θα είναι τα τιμολόγια με σταθερές τιμές χρέωσης (μπλε).
Η «πράσινη» ρήτρα
Σύμφωνα με όσα ορίζονται στην ΚΥΑ, στο «πράσινο» τιμολόγιο ο προμηθευτής θα δίνει κατά βούληση μία βασική τιμή προμήθειας (τιμή βάσης), η οποία θα πρέπει να μείνει σταθερή για τουλάχιστον έξι μήνες. Δεν διευκρινίζεται τι θα γίνει στη συνέχεια, συνάγεται, ωστόσο, ότι η βασική τιμή μπορεί να αλλάξει, είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω.
Ομως, οι καταναλωτές δεν θα πληρώνουν με βάση την τιμή βάσης, αλλά μία άλλη τελική τιμή χρέωσης, η οποία θα αποτελεί άθροισμα της βασικής τιμής και του μηχανισμού διακύμανσης, δηλαδή της ρήτρας. Η τελική τιμή θα ανακοινώνεται έως την πρώτη μέρα του μήνα κατανάλωσης, ώστε να γνωρίζουν οι καταναλωτές πόσο θα τους κοστίζει το ρεύμα που θα καταναλώσουν, π.χ. τον Γενάρη και κατά τον ίδιο τρόπο για κάθε επόμενο μήνα.
Για παράδειγμα: Εάν η μέση χονδρεμπορική τιμή του προηγούμενου μήνα του μήνα κατανάλωσης (τον Δεκέμβρη) είναι χαμηλότερη του κατώτατου ορίου ασφαλείας που θα θέσει ο προμηθευτής, ή υψηλότερη του ανώτατου ορίου, τότε ο καταναλωτής θα επιβαρύνεται με ρήτρα. Δηλαδή, στην πρώτη περίπτωση ο καταναλωτής θα πληρώνει την οικονομική διαφορά από αυτό που είχε χρεωθεί αρχικά και στη δεύτερη θα χρεώνεται επειδή έχει καταναλώσει περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια σε μείγμα εκτός ΑΠΕ. Μιλάμε για ένα σχήμα μέσω του οποίου σε κάθε περίπτωση μονά – ζυγά οι ενεργειακοί όμιλοι θα κερδίζουν και τα σπασμένα τα πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά.
Ανατιμήσεις που καίνε
Την ίδια στιγμή η ακρίβεια συνεχίζει να θερίζει το λαϊκό εισόδημα, ενώ η κυβέρνηση, μέσα σε αυτήν την «καταιγίδα», πανηγυρίζει για το …5% έκπτωση σε 700 προϊόντα από τα χιλιάδες που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ και για το «καλάθι» που πήρε παράταση για άλλους 6 μήνες. Ενα 5% κι ένα «καλάθι» που έρχεται τη στιγμή που τα προϊόντα τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί από 30% έως και 70% και με τον προϋπολογισμό για το 2024 που κατατέθηκε να προβλέπει φορολεηλασία που θα ξεπεράσει τα 60 δισ. ευρώ.
Το ντόμινο των ανατιμήσεων δεν έχει τέλος, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανακοινώθηκαν την Παρασκευή να αποτυπώνουν τον πληθωρισμό που έτρεχε με 3% και τον Νοέμβρη, ενώ οι τιμές των τροφίμων εκτινάχθηκαν κατά 9% ακόμα, με τους καταναλωτές να αναγκάζονται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Ειδικότερα, σε ετήσια σύγκριση καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (3,3%), Κρέατα- γενικά (8,1%), Ψάρια- γενικά (9,5%), Γαλακτοκομικά και αυγά (4,8%), Ελαια και λίπη (31,4%), Φρούτα- γενικά (12%), Λαχανικά- γενικά (10,8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (7,6%), Λοιπά τρόφιμα (7,7%), Καφέ- κακάο- τσάι (6,8%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (13,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (5,9%).
Πάντως και για το νέο έτος, σύμφωνα με την Ενωση Σούπερ μάρκετ, θα συνεχιστούν οι αυξήσεις στα τρόφιμα. Σύμφωνα με προβλέψεις παραγόντων της αγοράς που παρουσιάστηκαν πριν μερικές μέρες σε συνέδριο, οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ για το 2024 υπολογίζεται ότι θα κινηθούν στο +4,5% στο σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων σε σχέση με το 2023. Ειδικότερα στα τρόφιμα, που αντιπροσωπεύουν το 75% του καλαθιού των καταναλωτών, προβλέπεται ότι αυξήσεις των τιμών θα ανέλθουν στο +4,6%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας θα είναι χαμηλότερες στο +4%, ενώ η κατηγορία που θα εμφανίσει την υψηλότερη αύξηση θα είναι τα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.λπ.), καθώς εκτιμάται ότι θα φτάσει στο +5,7%.
Ταυτόχρονα, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ όσον αφορά στα ταχυκίνητα προϊόντα θα αυξηθεί κατά 4,8%, ενώ στα τρόφιμα η αξία πωλήσεων θα είναι πάνω κατά 5,1%, στα είδη νοικοκυριού κατά 4,5% και στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας κατά 3,2%. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με σχετικές έρευνες, στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023 οι τζίροι των ομίλων σούπερ μάρκετ ανήλθαν στα 7,467 δισ. ευρώ έναντι 6,821 δισ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, μια αύξηση δηλαδή ήδη κατά 9,5% πριν λήξει ο χρόνος.
Πηγή : Ριζοσπάστης 9 – 10 / 12 – 2023
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ «ΚΟΚΚΙΝΑ» ΔΑΝΕΙΑ
Οταν ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και «Νέα Αριστερά» κάνουν πλάτες στη ΝΔ και τα «κοράκια»…
Ακρως αποκαλυπτική η στάση αυτών των κομμάτων στην ψηφοφορία στη Βουλή την περασμένη Δευτέρα
Eurokinissi |
Ενα ακόμα νομοθετικό εργαλείο στην κατεύθυνση της έντασης του κυνηγητού σε βάρος των χρεωμένων στις τράπεζες λαϊκών νοικοκυριών που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν το δάνειό τους, τέθηκε σε ισχύ την περασμένη βδομάδα με την ψήφιση του νομοσχεδίου της κυβέρνησης για τα «κόκκινα» δάνεια.
Ο νόμος πλέον, με τίτλο «Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία ευάλωτων – Ενσωμάτωση Ευρωπαϊκής Οδηγίας, επανεισαγωγή του Προγράμματος Ηρακλής» ή αλλιώς «ΗΡΑΚΛΗΣ 3», θωρακίζει ακόμα περισσότερο τα συμφέροντα των τραπεζικών ομίλων, των funds και των servicers, με κρατικές εγγυήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ (όσο δηλαδή κοστολογούνται τα μη εξυπηρετούμενα «ανοίγματα» των 4 συστημικών τραπεζών που αναμένεται να πουληθούν ή να τιτλοποιηθούν) και νέες φοροαπαλλαγές.
Συνοπτικά, το νομοσχέδιο:
— Ενσωματώνει ντιρεκτίβες της ΕΕ με στόχο να νομιμοποιήσει και να διευκολύνει την αγοραπωλησία των «κόκκινων» δανείων και τη δημιουργία μιας «δευτερογενούς» αγοράς, με περαιτέρω αγοραπωλησίες μεταξύ «αγοραστών πιστώσεων» – «κορακιών», με ενιαίο τρόπο. Ως προς τους ευάλωτους δανειολήπτες, προωθούνται κάποιες τυπικές διαδικασίες ενημέρωσης, σε μη δεσμευτικές κατευθύνσεις προς τα πιστωτικά ιδρύματα. Οι κατευθύνσεις αυτές δίνονται από τη σκοπιά εξασφάλισης των τραπεζών και όχι των υπερχρεωμένων λαϊκών οικογενειών. Συνεπώς, οι κατευθύνσεις στους χρηματοπιστωτικούς ομίλους είναι να προβαίνουν σε διενέργεια αναγκαστικών εκτελέσεων και πλειστηριασμών.
— Τροποποιεί Κανονισμό της ΕΕ και ενσωματώνεται στο εθνικό Δίκαιο, με στόχο την παροχή εγγυήσεων και την εφαρμογή διαδικασιών ελεγχόμενης χρεοκοπίας – διάσωσης τραπεζικών ομίλων με χρήματα των εργαζομένων από τον εθνικό και τον ευρωενωσιακό προϋπολογισμό. Πρακτικά δίνεται το δικαίωμα στους ομίλους να κάνουν εκκαθάριση φορτώνοντας τα χρέη και τις ζημιές σε μια θυγατρική ή σε άλλη εταιρεία του ομίλου, αφήνοντας το πεδίο καθαρό για τον υπόλοιπο όμιλο.
— Προωθεί τροποποιήσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, που βέβαια δεν παρέχουν δικαστική προστασία στα χρεωμένα νοικοκυριά. Κι αυτό γιατί με βάση το νομικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί, οι οφειλέτες καλούνται να χειριστούν ηλεκτρονικές πλατφόρμες με υπολογιστικά συστήματα που έχουν διαμορφωθεί από τους πιστωτές, να προσκομίσουν πλήθος από δικαιολογητικά έγγραφα σε ασφυκτικές προθεσμίες, να αποδεχτούν ότι κατά τη διαδικασία αυτή αίρεται κάθε απόρρητο, και διατρέχουν τον κίνδυνο να ρευστοποιηθεί το σύνολο της περιουσίας τους, μαζί και η πρώτη κατοικία τους.
— Προωθεί τη λειτουργία του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης, που θα συγκεντρώσει στην ιδιοκτησία του πλήθος ακινήτων και δεν θα επιβαρύνεται με φόρους, αλλά θα απολαμβάνει φοροαπαλλαγές, όπως οι εφοπλιστές. Ταυτόχρονα, η διαδικασία μεταβίβασης της κύριας κατοικίας στον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης θα επιβαρύνει τον ευάλωτο οφειλέτη.
— Επαναφέρει το πρόγραμμα «Ηρακλής» για τρίτη φορά, με ισχύ μέχρι 31/12/2024, αναδεικνύοντας τη χρησιμότητα και αποτελεσματικότητά του στην απαλλαγή των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων από τα «κόκκινα» δάνεια. Μέσα από τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στόχος είναι να αυξηθεί η ρευστότητα στην αγορά, να χρηματοδοτηθούν επενδύσεις των επιχειρηματικών ομίλων, να υπάρξει ένας νέος κύκλος δανεισμού. Το «Ηρακλής 3» θα εξασφαλίσει τη συνέχεια στην κερδοφορία των λεγόμενων συστημικών τραπεζών, για να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα πώλησης και τιτλοποίησης των «κόκκινων» δανείων που έχουν ετοιμάσει έναν χρόνο τώρα, ύψους 2 δισ. Ετσι ετοιμάζεται το τσουνάμι των δεκάδων χιλιάδων πλειστηριασμών και κατασχέσεων λαϊκών νοικοκυριών μέχρι το τέλος της χρονιάς και στη συνέχεια.
ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ ψήφισαν το μισό νομοσχέδιο της ΝΔ!
Ακρως αποκαλυπτική ήταν η στάση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ στη διαδικασία της συζήτησης και της ψηφοφορίας του νομοσχεδίου. Κι αυτό γιατί ψήφισαν σχεδόν τα μισά άρθρα του νομοσχεδίου της ΝΔ για τα «κόκκινα» δάνεια, που παραδίδει έρμαια στα «κοράκια» τα χρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά!
Οπως αποκάλυψε ο «Ριζοσπάστης» την περασμένη Πέμπτη, το ΠΑΣΟΚ ψήφισε 56 από τα 121 άρθρα του νομοσχεδίου, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε 51 από τα 121. Καθώς φαίνεται λοιπόν και τα δύο κόμματα έχουν βαλθεί να σπάσουν τα προηγούμενα ρεκόρ τους, της περιόδου 2019 – 2023, όταν με κυβέρνηση ΝΔ το ΠΑΣΟΚ ψήφισε το 70% των νομοσχεδίων της κυβέρνησης και ο ΣΥΡΙΖΑ το 50%. Και για να μην ξεχνιόμαστε, σε μόλις 4 και κάτι μήνες, από τις εκλογές του Ιούνη του 2023 μέχρι και τον περασμένο Οκτώβρη, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ψηφίσει το 47% του νομοθετικού έργου της ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ το 49%…
Πιο συγκεκριμένα, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ψήφισαν «δαγκωτά» σχεδόν όλα τα άρθρα που αφορούν την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2021/2167 για τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΜΕΔ). Τι λέει όμως η ίδια η ευρωπαϊκή Οδηγία;
Αντιγράφουμε από το κείμενο: «Η καθιέρωση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την αντιμετώπιση του ζητήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) αποτελεί προτεραιότητα για την Ενωση», αφού, όπως εξηγεί, «υπάρχει σοβαρή πιθανότητα δευτερογενών επιπτώσεων μεταξύ των κρατών – μελών και της Ενωσης εν γένει, τόσο σε επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης όσο και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας».
Και συνεχίζει:
«Για να επιτευχθούν οι εν λόγω στόχοι, η Ενωση θα πρέπει να ολοκληρώσει την τραπεζική ένωση και να αναπτύξει περαιτέρω την ένωση κεφαλαιαγορών. Η αντιμετώπιση των υψηλών αποθεμάτων ΜΕΔ και της πιθανής μελλοντικής συσσώρευσής τους είναι ουσιαστικής σημασίας για την ενίσχυση της τραπεζικής ένωσης, καθώς είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση του ανταγωνισμού στον τραπεζικό τομέα, τη διαφύλαξη της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και την ενθάρρυνση του δανεισμού…».
Και πάμε και στο διά ταύτα…
Λέει η Οδηγία, που ψήφισαν με χέρια και με πόδια ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ:
«Η παρούσα Οδηγία θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στα πιστωτικά ιδρύματα να αντιμετωπίζουν με αποτελεσματικότερο τρόπο τα δάνεια που καθίστανται μη εξυπηρετούμενα, βελτιώνοντας τις συνθήκες για την πώληση των πιστώσεων σε τρίτους. Επιπλέον, όταν τα πιστωτικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν μεγάλη συσσώρευση ΜΕΔ και δεν διαθέτουν το απαραίτητο προσωπικό ή εμπειρογνωσία για την εξυπηρέτησή τους, θα πρέπει να μπορούν να προβαίνουν είτε στην εξωτερική ανάθεση της διαχείρισης των εν λόγω δανείων σε εξειδικευμένο διαχειριστή πιστώσεων είτε στη μεταβίβαση της σύμβασης πίστωσης σε αγοραστή πιστώσεων που διαθέτει την απαραίτητη πολιτική ανάληψης κινδύνων και την εμπειρογνωσία για τη διαχείρισή τους».
Με λίγα λόγια, τα παραπάνω σημαίνουν ότι επειδή τα «κόκκινα» δάνεια είναι ένας σημαντικός κίνδυνος για το τραπεζικό σύστημα και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, αλλά κι επειδή πρέπει να προχωρήσει η τραπεζική ένωση για να ανοίξουν νέα πεδία κερδοφορίας, πρέπει άμεσα να δοθούν δραστικές λύσεις και να ξεμπερδεύουν με τα χρεωμένα νοικοκυριά. Να «καθαρίσουν» τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών με ένταση απειλών, πιέσεων, εκβιασμών σε βάρος του λαού, που σε κάθε περίπτωση, είτε με «ρυθμίσεις» είτε χωρίς, θα βρεθεί στο έλεος των πλειστηριασμών και των εξώσεων. Πολλοί μάλιστα θα γίνουν ενοικιαστές του ίδιου τους του σπιτιού, καταβάλλοντας υπέρογκο τμήμα του εισοδήματός τους και υπονομεύοντας την ίδια τη διαβίωσή τους…
Αυτό ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, δίνοντας ακόμα περισσότερα εργαλεία στα «κοράκια» για να «στραγγαλίσουν» τα χρεωμένα νοικοκυριά. Και βέβαια, όσα ψήφισαν και προβλέπει ο συγκεκριμένος νόμος που έφερε η ΝΔ, έρχονται να συμπληρώσουν το νομικό πλαίσιο που θέσπισε ο ΣΥΡΙΖΑ από το 2015 έως το 2019, όταν ήταν κυβέρνηση.
«ΣΥΡΙΖΑ 2»: Εδωσαν το «παρών» στα συμφέροντα των «κορακιών»
Το ίδιο αποκαλυπτική ήταν και η στάση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «Νέα Αριστερά», οι βουλευτές δηλαδή που αποχώρησαν από τον ΣΥΡΙΖΑ. Συγκεκριμένα, ΔΕΝ καταψήφισαν τα άρθρα 7, 38 και 40 του νομοσχεδίου που αφορούν πλευρές της ευρωπαϊκής Οδηγίας που εξυπηρετούν τους servicers και τα funds. Η στάση αυτή, που ευνοεί εξόφθαλμα τα «κοράκια», προκάλεσε αντιδράσεις, με αποτέλεσμα να απαντήσουν και να …αιτιολογήσουν το «παρών» τους. Ετσι, ο Τσακαλώτος (ο υπουργός του 3ου μνημονίου, που ακόμα πληρώνει ο λαός, και με τους πλειστηριασμούς) σε ανάρτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έγραψε ανάμεσα σε άλλα:
«Ψηφίσαμε “παρών” γιατί η χώρα είναι υποχρεωμένη να ενσωματώνει τις Οδηγίες, αλλά και γιατί κάνει ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση».
Για να δούμε, όμως, ποιο είναι το …θετικό σε αυτήν την ευρωπαϊκή Οδηγία; Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 40, με το οποίο συμφωνούν οι της «Νέας Αριστεράς», οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (servicers) που έχουν αδειοδοτηθεί σύμφωνα με τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ (4354/2015) εξακολουθούν να ασκούν τις δραστηριότητές τους μέχρι 29 Ιούνη 2024 χωρίς να απαιτείται νέα άδεια λειτουργίας από την Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ οι servicers θέτουν σε λειτουργία σύστημα απευθείας προσωποποιημένης πληροφόρησης στους δανειολήπτες.
Εξασφαλίζεται έτσι ότι θα συνεχίζουν το …έργο τους σε βάρος των χρεωμένων νοικοκυριών με ακόμα πιο χαλαρούς όρους και να παίρνουν τα σπίτια του λαού, αρκεί να τον έχουν προειδοποιήσει κιόλας!
Ο Τσακαλώτος στην ίδια ανάρτηση λέει: «Οι διατάξεις αυτές (σ.σ. που δεν καταψήφισαν, γιατί συμφωνούν) δεν λένε αυτά που διαβάζουμε δεξιά και αριστερά. Ούτε (…) προβλέπουν ακατάσχετο λογαριασμό για τους servicers. Ειδικά για το τελευταίο, μεταφέρεται υποχρέωση της Οδηγίας που επιβάλλει στους servicers να βάζουν τα λεφτά που εισπράττουν από τους δανειολήπτες για την αποπληρωμή των δανείων τους σε ξεχωριστό λογαριασμό, που προστατεύεται.Το ακατάσχετο δεν αφορά λογαριασμούς των servicers, αλλά τους λογαριασμούς όπου μπαίνουν τα λεφτά των δανειοληπτών. Αλλιώς θα κινδύνευαν από κατασχέσεις για χρέη του servicer. Αυτό θέλαμε;».
Είναι όμως έτσι; Ας δούμε τι λέει το σχετικό άρθρο 7, με το οποίο συμφωνούν οι «11».
«Οι διαχειριστές πιστώσεων οφείλουν να διατηρούν χωριστό λογαριασμό σε πιστωτικό ίδρυμα που εδρεύει στην Ελλάδα ή λειτουργεί στην Ελλάδα (…) στον οποίο όλα τα χρηματικά ποσά που εισπράττονται από δανειολήπτες πιστώνονται και φυλάσσονται έως τη μεταφορά τους στον αντίστοιχο αγοραστή πιστώσεων, υπό τους όρους που έχουν συμφωνηθεί με τον αγοραστή πιστώσεων (…) Ο λογαριασμός είναι ανεκχώρητος και ακατάσχετος έναντι οποιουδήποτε τρίτου μέρους πλην του αγοραστή πιστώσεων (σ.σ. fund), περιλαμβανομένων και του Δημοσίου και του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), δεν υπάγεται στην πτωχευτική περιουσία σε περίπτωση πτώχευσης του διαχειριστή πιστώσεων και το σύνολο του ποσού που είναι κατατεθειμένο σε αυτόν αποδίδεται στον διαχειριστή πιστώσεων».
Με απλά λόγια, ο λογαριασμός είναι 100% του servicer και ο μόνος που έχει δικαίωμα να «σηκώσει» τα λεφτά του χρεωμένου που έχει υπαχθεί σε ρύθμιση είναι το fund για το οποίο δουλεύει ο servicer! Το ακατάσχετο αφορά πιθανά χρέη του δανειολήπτη προς το Δημόσιο (εφορία, ΕΦΚΑ, ασφαλιστικούς φορείς ή οποιονδήποτε άλλον) ή του servicer σε περίπτωση πτώχευσης. Γιατί; Μα γιατί έτσι κατοχυρώνει η κυβέρνηση – αλλά και όσοι συμφωνούν με το «παρών» – ότι πρέπει να διαφυλαχθούν τα οικονομικά συμφέροντα των funds…
Κ. Πασ.