ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΕΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
Στήνουν βάση logistics στο Κερατσίνι!
Ανάσα δεν παίρνουν κυβέρνηση και αστική τάξη στην κούρσα μετατροπής ολόκληρης της χώρας σε κόμβο διεκπεραίωσης αμερικανοΝΑΤΟικών δυνάμεων προς μια σειρά μέτωπα από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τη Μέση Ανατολή. Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη επιθεώρηση των εγκαταστάσεών τους στο Κερατσίνι («Λιμένας Ηρακλέους» επισήμως), όπου έχουν αναπτυχθεί σε απόσταση αναπνοής από τους Κινέζους της COSCO.
Ο πλοίαρχος του US Navy, Σ. Ου. Γουόκερ, διοικητής του Κέντρου Logistics του Στόλου (Fleet Logistics Center), της Διοίκησης Συστημάτων Ναυτικού Εφοδιασμού (Naval Supply Systems Command – NAVSUP), με έδρα τη Σιγκονέλα της Ιταλίας, έφτασε στην Ελλάδα τη Δευτέρα και επισκέφτηκε το απόσπασμα του 839 Τάγματος Μεταφορών (TC Det Eastern Med-Greece Detachment, με χώρες ευθύνης Ελλάδα, Τουρκία και Ιταλία) που έχει αναπτυχθεί στο Κερατσίνι αναλαμβάνοντας, για λογαριασμό της Military Surface Deployment and Distribution Command (SDDC) του Στρατού των ΗΠΑ, διεκπεραιώσεις υλικού τους.
Φυσικά δεν περνά απαρατήρητο ότι ο Αμερικανός έφτασε στην Ελλάδα, έλαβε αναλυτικές ενημερώσεις από τα αρμόδια στελέχη και επιθεώρησε γραφεία και άλλες εγκαταστάσεις την ίδια ακριβώς μέρα που ο Κυρ. Μητσοτάκης υποδεχόταν στο Μαξίμου τον Ουκρανό Πρόεδρο Β. Ζελένσκι, διαβεβαιώνοντας για την ακόμα πιο ενεργή και βαθιά εμπλοκή της χώρας μας στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στην Ουκρανία και γενικότερα στους ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς στην ευρύτερη περιοχή, μεταξύ άλλων με μετατροπή της Αλεξανδρούπολης, του Πειραιά και άλλων περιοχών σε στρατιωτικές – πολεμικές βάσεις, βάζοντας τον λαό σε επικίνδυνες περιπέτειες.
Copyright 2022 The Associated |
Μια ανάσα από τις υποδομές της COSCO στήνει βάση logistics ο αμερικανικός στρατός |
Θυμίζουμε άλλωστε ότι όπως έχει αποκαλύψει ο «Ριζοσπάστης», ακριβώς το 839 Τάγμα Μεταφορών αναζητεί στην «αγορά» εταιρείες που θα του παρέχουν «φορτοεκφορτωτικές και άλλες συναφείς υπηρεσίες σε τερματικούς σταθμούς λιμένων» (Stevedoring and Related Terminal Services – S&RTS) σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Καβάλα όπως και άλλα λιμάνια, να προχωρήσουν μια σειρά από εργασίες και υποδομές ώστε οι Αμερικανοί να τα εκμεταλλευτούν τουλάχιστον έως το 2029 για προώθηση στρατιωτικών τους φορτίων και πολεμοφοδίων προς Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ενόσω κλιμακώνονται οι ιμπεριαλιστικές κόντρες για τις πλουτοπαραγωγικές πηγές και τους διαύλους.
Κι αυτό έχοντας λυμένα τα χέρια μέσα από διαδικασίες όπως ο περιλάλητος Στρατηγικός Διάλογος μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών (ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018 και συνεχίζεται πλέον επί ΝΔ) και οι δύο «επικαιροποιήσεις» της Συμφωνίας για τις Βάσεις (όπως συζητήθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ, ψηφίστηκαν και εφαρμόζονται επί ΝΔ), μετατρέποντας ολόκληρη τη χώρα σε προμαχώνα των Ευρωατλαντικών.
Συγκεκριμένα, η σύμβαση αφορά την περίοδο από 16/12/2023 έως 15/12/2028 (συν δυνατότητα εξάμηνης παράτασης, έως τις 15/6/2029). Επιπλέον, ενώ ο αρχικός σχεδιασμός των Αμερικανών ήταν «μόνο» για 5 λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Καβάλα), ακολούθως – στην κλιμάκωση πάντα της εμπλοκής – αποφάσισαν να διευρύνουν το «αποτύπωμά» τους κάνοντας λόγο στα σχετικά έγγραφα και για «άλλους καθορισμένους δευτερεύοντες θαλάσσιους λιμένες ανάλογα με τις ανάγκες σε όλη την Ελλάδα» («other designated secondary seaports as needed throughout Greece»), βάζοντάς τους, φυσικά, στο στόχαστρο αντίπαλων ιμπεριαλιστικών κέντρων.
Αλλωστε, ήδη από την προηγούμενη θητεία της ΝΔ, το γιγαντιαίο πλοίο υποστήριξης των Αμερικανών «USS Hershel “Woody” Williams» (έχει ως βάση του τη Σούδα και επιχειρεί στη ζώνη ευθύνης του 6ου Στόλου, κυρίως στις αφρικανικές ακτές) έδεσε στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας για να πραγματοποιήσει εργασίες προγραμματισμένης συντήρησης, δείχνοντας από τότε τα σχέδιά τους για μετατροπή ολόκληρης της χώρας σε βάση υποστήριξης των ΑμερικανοΝΑΤΟικών.
Σε κάθε περίπτωση οι Αμερικανοί κάνουν σαφές ότι «οι υπηρεσίες S&RTS θα καλύπτουν όλο το φάσμα της διαχείρισης στρατιωτικού φορτίου των ΗΠΑ (π.χ. εμπορευματοκιβώτια, οχήματα, φορτηγά και αεροσκάφη περιστροφικών ή σταθερών πτερυγίων) που διεκπεραιώνονται μέσω των καθορισμένων λιμένων». «Επιχειρησιακά καθήκοντα θα περιλαμβάνουν, αλλά δεν θα περιορίζονται, σε όλες τις υπηρεσίες φορτοεκφόρτωσης που απαιτούνται για τη φόρτωση και εκφόρτωση πλοίων, φορτηγών και σιδηροδρομικών συρμών», διευκρινίζουν παραπέρα, κάνοντας καθαρό ότι εκτός των λιμανιών, βάζουν πόδι και στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο όπου αυτό τους χρειάζεται, όπως γίνεται άλλωστε ήδη π.χ. στην Αλεξανδρούπολη, όποτε ξεφορτώνει εκεί πλοίο τους, και ακολούθως σε συντονισμό με το Λιμενικό, την Αστυνομία και τον Στρατό Ξηράς ξεκινά η διεκπεραίωση φορτίων προς Βουλγαρία και βορειότερα μέσω του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου του Εβρου. Αλλωστε, και σε άλλο σημείο των εγγράφων τους αναφέρεται ότι όποτε ζητηθεί «ο ανάδοχος θα φροντίσει για την εσωτερική μεταφορά στρατιωτικού φορτίου από/προς τις υποστηριζόμενες από την παρούσα σύμβαση πόλεις – λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλος και Καβάλα), προς/από διάφορες τοποθεσίες με βάση τις απαιτήσεις της αποστολής», π.χ. από τον Βόλο στο Στεφανοβίκειο, όπου αναπτύσσουν ελικόπτερά τους.
Οι «υπηρεσίες» για τις οποίες θα δεσμευτεί κάθε πάροχος «περιλαμβάνουν την ικανότητα να εξυπηρετεί ταυτόχρονα πολλαπλά σκάφη και καταστρώματα, σε οποιονδήποτε από τους κύριους θαλάσσιους λιμένες, π.χ. Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλος και Καβάλα. Ο ανάδοχος θα είναι επίσης υπεύθυνος για την παροχή άλλων υπηρεσιών σε κάθε λιμάνι/τερματικό σταθμό στην Περιοχή Ευθύνης» (Ελλάδα), ενώ «θα χειρίζεται όλες τις κατηγορίες εφοδίων που περιλαμβάνουν στρατιωτικά οχήματα έως 150.000 λίβρες, όπλα, πυρομαχικά και εκρηκτικά (AA&E) και επικίνδυνα υλικά (hazardous materials)» κ.λπ.
Σημειωτέον, εξάλλου, το προηγούμενο διάστημα η NAVSUP αναζητούσε και εταιρείες που θα αναλάμβαναν τη συσκευασία, μεταφορά, αποθήκευση, μετακόμιση, παράδοση αντικειμένων της προσωπικής περιουσίας του προσωπικού του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ (DοD) που υπηρετούν στη Σούδα. Υπολογίζεται ότι υπηρετούν σήμερα εκεί, σε μόνιμη βάση, περίπου 750 στελέχη, στρατιωτικό και πολιτικό προσωπικό, περιλαμβανομένων μάχιμων τμημάτων, όπως πεζοναύτες. Μάλιστα, ο αριθμός αυτών των τελευταίων έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ως συνέπεια των δύο «επικαιροποιήσεων» της Συμφωνίας για τις Βάσεις.
Με βάση τις ενημερώσεις που διένειμαν σε ενδιαφερόμενους, διακινείται όγκος αντικειμένων τόσο από το αεροπορικό σκέλος της βάσης των Αμερικανών στη Σούδα όσο και από τον Πειραιά («Piraeus Military Ocean Terminal»), εξ ου και το προσωπικό της SDDC που έχουν ήδη αναπτύξει στο Κερατσίνι. Εξάλλου, ενημέρωσαν τους επαγγελματίες του κλάδου ότι θέλουν να γίνουν παραδόσεις φορτίων (κοντέινερ) και στον Πειραιά, στη Λάρισα, στον Βόλο, στη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη, για το προσωπικό τους που έχουν αναπτύξει εκεί. Ενα εκτεταμένο, επομένως, δίκτυο μεταφορών με διεκπεραίωση εκατοντάδων τόνων υλικού ετησίως, που προδίδει «απογείωση» του προσωπικού και της δραστηριότητάς τους στις βάσεις που έχουν αναπτύξει ανά την Ελλάδα.
Τέλος, με δεδομένες τις πλάτες των ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ και σε αυτό το ζήτημα, οι Αμερικανοί προχωρούν πάντα και τα σχέδιά τους για μετατροπή της Ελευσίνας σε κόμβο συντήρησης του 6ου Στόλου τους (επιχειρεί σε Ευρώπη και Αφρική), ταυτόχρονα με την πιστοποίηση των εν λόγω ναυπηγείων για την κατασκευή νέων, αμερικανικού σχεδιασμού φρεγατών (κλάσης «Constellation») αλλά και κορβετών FCX-30 κλάσης DOHA, προορισμένων για αγορά από το Πολεμικό Ναυτικό, σε άλλο ένα συμβόλαιο που αναμένεται μετεκλογικά, χρυσοπληρωμένο από τον λαό για τις ανάγκες των ΗΠΑ και ΝΑΤΟ στην Ανατ. Μεσόγειο αλλά και στον Ινδο-Ειρηνικό.
Θυμίζουμε ότι στην πιο πρόσφατη σχετική εξέλιξη, το αμερικανικό Κογκρέσο ενέκρινε την εισήγηση της αμερικανικής «αναπτυξιακής» τράπεζας US International Development Finance Corporation (DFC) να προχωρήσει στη χρηματοδότηση μέσω δανεισμού, με το ποσό των 125 εκατ. δολαρίων προς την «ONEX Shipyards», του «Σχεδίου Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας». Το ποσό είναι αυξημένο από τα 102 εκατ. δολάρια που προβλέπονταν αρχικά, ενώ για να γίνει δυνατή η χρηματοδότηση, προ δύο ετών είχε «περάσει» ειδικός νόμος στο Κογκρέσο με στήριξη και του Δημοκρατικού και του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Χαρακτηριστικό για το πώς προχωρά η εμπλοκή είναι και το γεγονός ότι πρόκειται για την πρώτη μέχρι τώρα χρηματοδότηση σχεδίων στην Ελλάδα από την DFC.
Θ. Μπ.
ΣΥΝΟΔΟΣ ΕΕ – ΔΥΤΙΚΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ
Διακήρυξη βαθύτερης εμπλοκής στα σχέδια ΝΑΤΟ – ΕΕ
Με στόχο τη βαθύτερη εμπλοκή της περιοχής στα ιμπεριαλιστικά σχέδια του ευρωατλαντικού άξονα, με ανάληψη δεσμεύσεων για ενεργότερο ρόλο στην αντιπαράθεση των ΗΠΑ – ΕΕ με τα άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα, κυρίως με την Κίνα και τη Ρωσία, που έχουν ισχυρά οικονομικά, πολιτικά και στρατιωτικά ερείσματα στη Βαλκανική, η κυβέρνηση οργάνωσε την περασμένη Δευτέρα στην Αθήνα άτυπη συνάντηση ΕΕ – Δυτικών Βαλκανίων, επισήμως «για τη διεύρυνση και το ευρωπαϊκό μέλλον της περιοχής» με αφορμή τη συμπλήρωση 20 ετών από τη Σύνοδο ΕΕ – Δυτικών Βαλκανίων και τη «Διακήρυξη της Θεσσαλονίκης».
Ενδεικτική η συμμετοχή του Ουκρανού Προέδρου, Βολ. Ζελένσκι, ενώ συμμετείχαν ακόμη η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, όπως και οι ηγέτες των κρατών της περιοχής, αλλά και του ΝΑΤΟικού προτεκτοράτου του Κοσόβου. Δεν ήρθε ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, Ε. Ράμα, λόγω των γεγονότων με τον Φρ. Μπελέρη.
Πέρα από όσα ειπώθηκαν στο «άτυπο» δείπνο και τις διμερείς συναντήσεις, η άτυπη αυτή σύνοδος κατέληξε σε μια Διακήρυξη, που βρωμά μπαρούτι δίνοντας τον τόνο για τις εξελίξεις στο άμεσο μέλλον και επιβεβαιώνοντας ότι τα πανηγύρια των αστικών επιτελείων για τον «ηγετικό ρόλο» της Ελλάδας στα Βαλκάνια καμία σχέση δεν έχουν με τα συμφέροντα του ελληνικού και των άλλων λαών της περιοχής.
Συγκεκριμένα, στη Διακήρυξη τονίζεται ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία «είναι μια κομβική στιγμή για την Ευρώπη, δημιουργώντας ένα νέο επίπεδο συνειδητοποίησης των κοινών αρχών, της ενότητας και του κοινού μέλλοντος εντός της ΕΕ. Αυτή είναι μια κρίσιμη στιγμή για την ασφάλεια, την ειρήνη και τη σταθερότητα της ευρωπαϊκής μας ηπείρου», διαβεβαιώνοντας για την «ακλόνητη υποστήριξή» τους «για την ανεξαρτησία, την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας εντός των διεθνώς αναγνωρισμένων συνόρων της». Παράλληλα, κατηγορούν τη Μόσχα για «εγκλήματα πολέμου και άλλες φρικαλεότητες», επιμένοντας ότι «οι υπεύθυνοι πρέπει να λογοδοτήσουν».
Στο μεταξύ, θυμίζοντας πως, πριν από 20 χρόνια, η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ στη Θεσσαλονίκη «αναγνώρισε ότι τα Δυτικά Βαλκάνια ανήκουν στην ΕΕ», χαρακτηρίζουν τη δήλωση αυτή «πιο επίκαιρη από ποτέ». «Ο κλιμακούμενος επιθετικός πόλεμος κατά της Ουκρανίας αποκάλυψε την επείγουσα ανάγκη για μια ισχυρή, ανθεκτική και χωρίς αποκλεισμούς ΕΕ ως ακρογωνιαίο λίθο της ειρήνης και της ευημερίας μεταξύ των λαών μας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς», ισχυρίζονται, όταν η περιοχή μας κυριολεκτικά μάτωσε από τα σχέδια των ΝΑΤΟ και ΕΕ, τις επεμβάσεις τους για τον διαμελισμό της πρώην Γιουγκοσλαβίας, με τους ανταγωνισμούς σήμερα να οξύνονται επικίνδυνα, καθιστώντας εκτός τόπου και χρόνου τις διακηρύξεις κυβέρνησης – ΕΕ περί «ειρήνης, σταθερότητας και ενεργειακής ασφάλειας».
Παρακάμπτοντας τα παραπάνω, παρουσιάζουν ως μονόδρομο την ένταξη στην ιμπεριαλιστική ένωση της ΕΕ ώστε να ανοίξουν νέες «λεωφόροι» κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους, σημειώνοντας ότι «τα Δυτικά Βαλκάνια, η Ουκρανία και η Δημοκρατία της Μολδαβίας, γεωγραφικά γειτονικά με τα κράτη – μέλη της ΕΕ, έχουν κοινή ευρωπαϊκή κληρονομιά, ιστορία και ένα μέλλον που ορίζεται από κοινές ευκαιρίες και προκλήσεις», άρα «είναι σημαντικό αυτές οι περιοχές να εγκολπωθούν ως πλήρη μέλη της ευρωπαίκής οικογένειας
Πηγή : Ριζοσπάστης 26 – 8 – 2023
urkinissi |
- ΕΚΔΟΣΗ
- Τρέχουσα
- Προηγούμενη
- Επόμενη
- Μόνο κείμενο
- ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
- Σύνθετη αναζήτηση
- ΡΕΠΟΡΤΑΖ
- Πολιτική
- Κόσμος
- Οικονομία
- Εργαζόμενοι
- Κοινωνία
- Νεολαία
- Πολιτισμός
- Αθλητισμός
- ΣΤΗΛΕΣ
- Ανασκόπηση
- Από μέρα σε μέρα
- Σαν σήμερα
- Ιστορία
- Αρθρα
- Σχόλια
- Τετρασέλιδα
Σάββατο 26 Αυγούστου 2023 – Κυριακή 27 Αυγούστου 2023
Σελίδα 12
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑ ΠΟΥ ΜΥΡΙΖΟΥΝ ΜΠΑΡΟΥΤΙ
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ – ΜΟΝΤΙ
Στρατιωτική εμπλοκή και στον Ινδο-Ειρηνικό
«Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό θα βρίσκονται σύντομα στον Ινδο-Ειρηνικό», λέει ο Ελληνας πρωθυπουργός
Eurokinissi |
Νέα στρατιωτική αποστολή στον Ινδο-Ειρηνικό, σε άμεση εμπλοκή της χώρας στους έντονους ανταγωνισμούς στην περιοχή κυρίως μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ, με μπούσουλα τις πρόσφατες ευρωατλαντικές αποφάσεις της Συνόδου του Βίλνιους για το «παγκόσμιο ΝΑΤΟ» προανήγγειλε ο Κυρ. Μητσοτάκης αρθρογραφώντας στους «Times of India», ενόψει της συνάντησης που είχε αργότερα, την Παρασκευή, με τον Ινδό ομόλογό του, Ν. Μόντι, στην Αθήνα.
«Στην άμυνα, η ινδική Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό συμμετείχαν πρόσφατα σε μια κοινή άσκηση με τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, ενώ η ελληνική Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό θα βρίσκονται σύντομα στον Ινδο-Ειρηνικό, ενισχύοντας την ικανότητα να διατηρούνται οι θαλάσσιες οδοί ειρηνικές, ανοικτές και χωρίς αποκλεισμούς», έγραψε συγκεκριμένα.
Κατά πληροφορίες, σε «ανταπόδοση» της παρουσίας ινδικών μαχητικών στην άσκηση «Ηνίοχος 23» δρομολογείται η αποστολή 4 ελληνικών F-16 στην άσκηση «Tarang Shakti», τη μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση της Ινδίας, Οκτώβρη – Νοέμβρη, στην οποία αναμένεται να συμμετάσχουν επίσης ΗΠΑ, Γαλλία, Βρετανία και Αυστραλία. Επίσης, εξετάζονται η δυνατότητα υλοποίησης τριμερούς αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – Ινδίας – Ισραήλ και το ενδεχόμενο κατάρτισης Προγράμματος Στρατιωτικής Συνεργασίας ανάμεσα στην Αθήνα και το Νέο Δελχί.
Ως προς την ανάπτυξη του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) στην ευρύτερη περιοχή, υπάρχει χαραγμένη πορεία ήδη από παλαιότερα. Π.χ. το 2021 η κυβέρνηση έστειλε τη φρεγάτα «Υδρα» στο Αμπου Ντάμπι, στα Εμιράτα, επισήμως για να μετάσχει σε εκθέσεις πολεμικού υλικού. Επιστρέφοντας εκτέλεσε συνεκπαιδεύσεις με πλοία των Εμιράτων και των ΗΠΑ, ενώ συμμετείχε – για πρώτη φορά – σε ρόλο υποστήριξης («associated support») στην πολυεθνική αποστολή «EMASOH / Agenor» της ΕΕ, στα Στενά του Ορμούζ. Στην αποστολή μετέχουν Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Ιταλία, Βέλγιο, Ολλανδία και Πορτογαλία, με σκοπό «την ασφαλή και ελεύθερη διέλευση των εμπορικών πλοίων στον Κόλπο, στα Στενά του Ορμούζ και στον Κόλπο του Ομάν». Η Ελλάδα έλαβε μέρος για πρώτη φορά με πολεμικό πλοίο, ενώ από το 2020 συνεισφέρει με αξιωματικό στο επιτελείο της αποστολής, το οποίο έχει την έδρα του στα ΗΑΕ.
Επίσης, το ελληνικό ΠΝ συνεισφέρει με επιτελή του στην Αμερικανική Κεντρική Διοίκηση (U.S. Central Command) στην Τάμπα της Φλόριντα, μετέχοντας στην επιχείρηση «ENDURING FREEDOM», της οποίας η θαλάσσια περιοχή ευθύνης είναι ακριβώς η Ερυθρά και Αραβική Θάλασσα, ο Περσικός Κόλπος και ο Ινδικός Ωκεανός.
Ακόμα συνεισφέρει με επιτελή στην επιχείρηση «ασφαλείας» της ΕΕ «ATALANTA» στο Κέρας της Αφρικής, ενώ παλαιότερα έστελνε και πλοίο, με πολύ χαρακτηριστικό το στιγμιότυπο, τον Φλεβάρη του 2014, όταν ο τότε υπουργός Αμυνας, Δ. Αβραμόπουλος, ξεπροβόδιζε τη φρεγάτα «Ψαρά» και το πλήρωμά της πριν αποπλεύσει για την περιοχή, ξεκαθαρίζοντας ότι ο σκοπός της αποστολής έχει να κάνει «και με την προστασία των εθνικών οικονομικών μας συμφερόντων στο όνομα της πολύ σημαντικής για την ελληνική οικονομία, και τη χώρα μας, παγκόσμιας ναυτιλιακής μας κοινότητας»…
Εμπλοκή και επιχειρηματικά σχέδια πάνε άλλωστε χέρι χέρι. Διόλου τυχαία, Μητσοτάκης και Μόντι, πέραν της κατ’ ιδίαν συνάντησής τους και των διευρυμένων συνομιλιών των αντιπροσωπειών των δύο χωρών, παρακάθισαν και σε «γεύμα εργασίας» με τη συμμετοχή Ελλήνων και Ινδών επιχειρηματιών.
Με τον Μητσοτάκη να λέει πως «η Ελλάδα, καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, και ως κράτος – μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, είναι σε ιδανική θέση για να αποτελέσει την πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη», παροτρύνοντάς τους «να αναζητήσουν νέες ευκαιρίες σε λιμάνια, αεροδρόμια, τεχνολογία, κόμβους logistics, υποδομές, Ενέργεια και ανανεώσιμες πηγές», καθώς «οι ελληνικές επιχειρήσεις ήδη αναζητούν ευκαιρίες στην Ινδία σε διάφορους τομείς, περιλαμβανομένων των τροφίμων, των φαρμακευτικών, της ναυτιλίας».
Εβαλε, δε, «πρώτο στόχο να διπλασιάσουμε, γιατί όχι, μέσα στην επόμενη τετραετία το διμερές μας εμπόριο, το οποίο έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Στο ίδιο διάστημα να προχωρήσουμε σε πολλές παράλληλες πρωτοβουλίες που θα φέρουν ακόμα πιο κοντά τους δύο λαούς, δίνοντας έμφαση στην οικονομική συνεργασία, στις επενδύσεις που μπορούμε να κάνουμε στην Ινδία ή που οι ινδικές εταιρείες μπορούν να κάνουν στην πατρίδα μας».
Στον ίδιο τόνο, ο Μόντι είπε ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να ενισχύσουν τις διμερείς στρατιωτικές σχέσεις, αλλά και τη συνεργασία στους τομείς της τρομοκρατίας και της κυβερνοασφάλειας, ενώ τόνισε πως υπάρχουν «τεράστιες δυνατότητες για τον διπλασιασμό του διμερούς εμπορίου μέχρι το 2030», με έμφαση στους τομείς της άμυνας, της ασφάλειας, των τεχνολογιών, της Παιδείας και της Ενέργειας, θεσμοθετώντας και σχετική πλατφόρμα για να συζητούνται θέματα «οικονομίας και εθνικής ασφάλειας». Είπε ακόμη ότι υπογράφτηκε συμφωνία για την αγροτική παραγωγή, όπως και ότι επίκειται συμφωνία για την «κινητικότητα και μετανάστευση».
Πηγή Ριζοσπάστης 26 – 8 – 2023