Οι «Χαρτοπαίκτες» του Σεζάν κάτι μας λένε για τον ίδιο
Πέμπτη, 09/11/2023 11:31
Η παραλλαγή μιας σειράς πινάκων του Γάλλου ζωγράφου εξηγείται και ερμηνεύεται από τη ζωή του.
Ο Πολ Σεζάν θεωρείται σήμερα μια κεφαλαιώδης φυσιογνωμία της μοντέρνας τέχνης και η αναγνώρισή του μεγεθύνεται μέρα με τη μέρα, σε βαθμό που να θεωρείται προδρομική μορφή για τον κυβισμό, τον φωβισμό και την αφαιρετική τέχνη.
Μια σειρά από παραλλαγές ενός θέματος που παρουσιάζει Χαρτοπαίκτες, φιλοτεχνημένη κυρίως στην ύστερη περίοδο της ακμής του επιδέχεται ενδιαφέρουσες ερμηνείες για τη ζωή και τις σχέσεις του με τους οικείους του και τον κόσμο.
Από τους «Χαρτοπαίκτες» ξεχωρίζει η σύνθεση που βρίσκεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και κυρίως αυτή που φιλοξενείται στο ίδρυμα Μπαρνς, στη Φιλαδέλφεια.
Τη θεματική όλων αυτών των πινάκων ο Σεζάν τη δανείστηκε από τους ζωγράφους του 17ου αιώνα. Η δραματική ένταση που αποτυπώνεται στα πρόσωπα και στις κινήσεις τους παραπέμπει πιθανά στη βαθύτερη αντιπαράθεση του ζωγράφου με τον πατέρα του αλλά και με την ευρύτερη κοινωνία. Αναδεικνύεται έτσι η ανάγκη του καλλιτέχνη να αναγνωριστεί η αξία και η σημασία του έργου του. Σε αυτή την περίπτωση τα τραπουλόχαρτα δεν συμβολίζουν παρά τα έργα του Σεζάν.
Ο άνθρωπος που άλλαξε την Ιστορία της Δυτικής ζωγραφικής άργησε πολύ να αναγνωριστεί ευρέως. Θεωρείται ότι η φήμη του εκτοξεύθηκε πια το 1995 στις μεγάλες εκθέσεις του Παρισιού και του Λονδίνου, έναν αιώνα μετά την πρώτη αναδρομική έκθεση του 1895 που οργάνωσε για λογαριασμό του ο Αμπρουάζ Βολάρ. Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν πως η επιτυχία άργησε έναν αιώνα για τον Τιτάνα της τέχνης. Σήμερα που τα έργα του πωλούνται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ (Οι Χαρτοπαίκτες του 1895 πουλήθηκαν το 2012 προς 250 εκατομμύρια ευρώ) αναρωτιέται κανείς πώς θα αντιμετώπιζε ο Σεζάν όλο αυτό τον ντόρο γύρω από το έργο του.
Πηγή : fosonline.gr
ΤΕΧΝΕΣ
Όλοι οι άλλοι μαζί και ο Σεζάν μόνος του!
Κυριακή, 19/03/2023 01:10
«Το μάτι δεν αρκεί χρειάζεται και σκέψη», έλεγε ο Σεζάν σχολιάζοντας την πεπερασμένη φύση του ιμπρεσιονισμού και τις αντιφάσεις του
Αντίθετα με τους ιμπρεσιονιστές που αρκούνταν σε στιγμιαίες καταγραφές φευγαλέων εντυπώσεων, ο Σεζάν αφιέρωνε ώρες και ώρες στοχασμού και παρατήρησης. Ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης θεωρούσε ότι από τον ιμπρεσιονισμό έλειπε η σταθερότητα και κάποιο στοιχείο διαχρονίας, όπως συμβαίνει σε κάθε τέχνη που υπολείπεται σε απλότητα και συγκροτημένη άποψη.
«Η τέχνη δεν είναι κάτι αυθαίρετο, δημιουργεί μια αρμονία παράλληλη με τη φύση», γράφει ο Σεζάν. Για χάρη της χρωματικής λαμπρότητας, οι ιμπρεσιονιστές θυσίαζαν την σταθερότητα της μορφής αλλά και κάθε έννοια τάξης και συνοχής.
Ο Σεζάν ήταν ο μόνος ζωγράφος που μπορούσε να διακρίνει τις εγγενείς αδυναμίες του ιμπρεσιονισμού και να μην παρασυρθεί από αυτή την γοητευτική πλημμυρίδα.
Οι «νεκρές φύσεις» και τα τοπία του είναι αλήθεια πως αποτέλεσαν ένα είδος ιδεοληψίας για κάποια χρόνια, ωστόσο ο Σεζάν δεν αδιαφόρησε ποτέ για το ανθρώπινο στοιχείο, αν σκεφτεί κανείς πως οι προσωπογραφίες του ιδιαίτερα αυτές των οικείων του παραμένουν ίσως τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του.
Πολλοί από αυτούς τους πίνακες υπαινίσσονται μια μικρή ιστορία, όπως η «Γυναίκα με το ροζάριο». Πρόκειται για καλόγρια που το έσκασε από τη μονή της, κι αφού περιπλανήθηκε αρκετά, βρήκε καταφύγιο στο σπίτι του ζωγράφου ως υπηρέτρια.
Στο στενό περιβάλλον του φαίνεται πως κινείται και «Ο κηπουρός».
Οικείες και γεμάτες ανθρώπινη ζεστασιά είναι και οι φιγούρες των χαρτοπαικτών που απεικονίζονται σε τοπικό καφενείο. Σε έναν από αυτούς πίνακες δύο γείτονες του καλλιτέχνη χαρτοπαίζουν ζυγίζοντας ο ένας τον άλλο. Οι χαρτοπαίκτες του Σεζάν αποπνέουν όχι μόνο μια αυθεντική λαϊκότητα αλλά και ένα βαθύτερο στοχασμό τον οποίο αδυνατούν να αποδώσουν οι ιμπρεσιονιστές.
Αυτός ο σπουδαίος ζωγράφος άλλαξε την πορεία της σύγχρονης τέχνης, όχι μόνο με τις εικαστικές καινοτομίες αλλά και με τη βαρυσήμαντη φιλοσοφία του. Κάπως έτσι ξεπέρασε όσα βλέπει το μάτι του ανθρώπου φτάνοντας ως το έσχατο βάθος των πραγμάτων.
Διαβάστε το «ΦΩΣ» καθημερινά στον υπολογιστή σας
Ακολουθήστε το ΦΩΣ στο Facebook και στο Instagram
- Πολιτισμός
- Χαρτοπαίκτες
- Ιμπρεσιονισμός
- Η γυναίκα με το ροζάριο
- Ο κηπουρός
- Πολ Σεζάν
- Art & Cultur
- Πηγή fosonline.gr